5 tipů pro úspěšný obchodní hovor

Proč byste si měli před telefonováním přečíst vtip? Proč netelefonovat v trenýrkách a tílku? Proč fráze „Neobtěžuji?“ není vhodná pro zahájení telefonátu? Jak klient může získat dojem, že jste lháři hned na začátku hovoru?

Každého z nás občas čeká důležitý obchodní hovor, případně sjednávání schůzky po telefonu. Jak takový telefonát zvládnout co nejúspěšněji?

1. Základem je, dostat se do vnitřní pohody…

Před důležitým obchodním hovorem si poslechněte například oblíbenou hudbu, přečtěte vtip a udělejte vše pro to, abyste se během něj mohli usmívat, bude to poznat na vašem hlase. Netelefonujte ve špatné psychické nebo fyzické kondici.

2. Pracujte správně s hlasem…

Jelikož při telefonování používáme ze všech možných způsobů vzájemného poznávání jen mluvenou řeč, má hlas mimořádný význam. Mluvte pomaleji než při vizuálním kontaktu. Rychlou mluvou do telefonu nikdy nedosáhnete srozumitelnosti, plynulosti, dostatečného času na vstřebání myšlenek a udržení zájmu naslouchajícího. Používejte správně tón hlasu a volte adekvátní slova přesně a pravdivě vystihující Vaše pocity.

3. Oslovujte partnera jménem…

Na své jméno slyší každý. Používejte proto partnerovo jméno, příp. příjmení a rozhovor získá osobnější a důvěrnější charakter, což pomůže vybudovat se zákazníkem rychleji vztah.

4. Nepodceňujte přípravu…

Před samotným telefonováním si určete cíle a prostředky, jakými jich dosáhnete. Nejste-li dobří řečníci, připravte si telefonát dopředu na papíře. Při telefonování se sice navzájem nevidíme, ale naše oblečení má vliv na naše sebevědomí, proto se nedoporučuje telefonovat v trenýrkách a tílku.

5. Začněte vstřícně…

Nejhezčí je představit se celým jménem a firmou, pro niž pracujete. I když se používání celého jména může zdát zdlouhavé, jedině tak neuvedete protistranu v omyl a nastolíme atmosféru příznivou pro vstřícnou komunikaci. Ověřte si vhodnost telefonátu a informujte volaného o předpokládané délce a tématu rozhovoru. Přitom se nedoporučuje stavět do podřadné pozice nevhodnou formulací dotazu, jako „Neotravuji“ nebo „Neobtěžuji“, tím okamžitě získáváte nechtěnou nálepku „otravy“ nebo „obtěžovatele“. Ptát se otázkou „Mohu mluvit?“ nebo „Mohu s vámi na chviličku/na vteřinku mluvit?“ také není vhodné. Klientovi při nich automaticky probleskne hlavou, že mluvit samozřejmě můžete, to Vám nikdo nemůže zakázat, a že v jedné vteřině nestihnete nikoho ani pozdravit, takže touto formulací vlastně oznamíte, že jste lháři. A jak dlouhá je chvilička? Takovýmto dotazem volaného uvedete do nejistoty.

 

Zdroj:
Katka Kuňová, http://finance.idnes.cz/rady-jak-spravne-telefonovat-djc/ (online)
Pavel Prostřední, http://www.rforum.cz/viewtopic.php?=32&t=622 (online)